T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / DERİK - Atatürk Ortaokulu

OKUL BAŞARISINDA AİLE

Aileler çocuğu her yönüyle tanımalı: Çocuğun ilgi, yetenek ve becerilerini kapasitesi oranında gerçekçi bir şekilde değerlendirme zorunluluğu olduğu için ailenin yapması gereken çocuğun ilgilerini, yeteneklerini, bireysel ve kişilik özelliklerini bilmektir. Bunu yapmak için de ailenin çocuğuyla ilgili olarak sürekli bir gözlem yapması ve çocuğun öğretmenleriyle işbirliği ve diyaloğa girmesi gerekmektedir.

Olumsuz etiketlemeler kullanmayın: Ailenin küçük yaşlardan itibaren, çocuklarından yüksek başarı beklentisi ve bu beklentiyi karşılamak için de çocuğun eleştirilmesi, cezayla ders çalışmaya zorlanması, onları olumsuz bazı sıfatlarla yargılaması (tembel, haylaz, sorumsuz, vb.), çocuğun kendine olan güveninin azalmasına, düşük benlik saygısı geliştirmesine ve sonuçta da çocuğunuzda kaygıya, başarısının düşmesine neden olur. Bu gibi durumlarda anne-babanın yapması gereken davranış, çocuklarında mutlak olarak yüksek başarı beklentisi içerisine girmemeleri, onların kapasiteleri oranında başarılı olabileceklerini kabul etmeleri ve onların kaygılarını yükseltecek tutum ve davranışlardan kaçınmalarıdır.

Çocuğunuza karşı esnek olun ve duygusal açıdan katı davranmayın:Çocuğun gelecek hakkındaki fikirlerine hoşgörü ile yaklaşılmalı, onun vereceği kararlar mantık ilkeleri çerçevesinde değerlendirmeli, bu kararlara duygusal açıdan yaklaşılmamalıdır.

Çocuğunuzun ders çalışması konusunda baskıcı bir tutumla yaklaşmayın: Çocuğun ders çalışma yöntemine müdahale edilmemeli, bu konuda gereksiz tartışmalara girilmemeli, kendisine hissettirilmeden sistemli ve düzenli çalışması konusunda kontrol sağlanmalıdır.

Aile ortamı çocuğunuzun başarılı olmasında önemli olan etkenlerden birisidir: Çocuğunuzun zihinsel olarak dikkatini derse verebilmesi için; anne-baba arasında doğabilecek tartışmalar çocuğa hissettirilmemelidir. Yukarıdaki koşulu eğer taşıyorsanız, anne-baba olarak yapmanız gereken; Tartışma konusu olan problem ne ise çocuğa yansıtılmadan çözüme kavuşturmalısınız. Aksi halde zaten sınav ve not kaygısı yaşayan çocuğunuz, böyle bir sorunla karşılaştığı zaman bunalıma girebilir ve çocuğunuzun başarısı olumsuz yönde etkilenebilir.

Aile yapısı, ailedeki bireylerin eğitime bakış açısı, çocuğun başarısını önemli ölçüde etkilemektedir: Aile yapıları, ailedeki bireylerin birbirleri ile olan ilişkileri, bu kişilerin eğitim hakkındaki görüşleri, çocuğunuzun sınavlara, derslere, ödev yapmaya ve geleceğe bakış açısını da önemli ölçüde etkileyebilir. Burada anne-babaya düşen sorumluluk çocuğun eğitimi üzerinde etkisi olan tüm aile bireylerinin eğitim hakkındaki görüş ve tutumlarının tutarlı olmasını sağlamaktır . Örneğin anne-babası çocuğun gelecekte rahat bir yaşam sürmesinin ve hayatını garantiye almanın yolunun üniversite eğitiminden geçtiğini vurgulayıp da amcasının, dayısının "okuyup da ne yapacaksın, nasıl olsa boşta gezeceksin, okuyanlar da ne yapmış" gibi sözleri çocuğun eğitim hakkındaki görüşlerinde çelişkiye yol açabilir ve bocalamasına neden olabilir. Bu da başarısını olumsuz yönde etkileyebilir.

Kendi amaçlarınızla çocuğunuzun amaçlarını birbirine karıştırmayın: Kendi amaç ve isteklerinizi çocuğunuza benimsetmeye çalışmayınız. Örneğin gençliğinde anne-babanın yapmak isteyip de yapamadığı, ulaşmak isteyip de ulaşamadığı hedeflerini çocuktan istemesi, ve bu konuda doyuma ulaşmaya çalışması, çocuğun içsel dünyasında çatışmaya neden olabilir (bir taraftan ailesinin istekleri, diğer taraftan kendi istekleri) ve başarısını olumsuz yönde etkileyebilir. Anne-babaya düşen görev çocuğunuzun tercihlerinde çocuğunuzun beklentilerini dikkate almak ve tercihlerini desteklemektir.

Çocuğunuzun çalışabilmesi için uygun ortam hazırlayın: Burada ailenin yapması gereken çocuğunuzun ders çalıştığı ortamı olanaklar dahilinde ışıklandırmak, havalandırmak, anlık doğabilecek ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde düzenlemektir. Ders çalışan çocuğunuzun odasına yakın odalarda TV ve müzik seti gibi elektronik eşyaların sesinin makul ve rahatsız edici olmayan bir düzeyde olması sağlanmalıdır. Aksi halde çocuğunuzun motivasyon düzeyi azalabilir ve bu da başarısını düşürebilir.

 

(ALINTIDIR)

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 11.04.2013 - Güncelleme: 27.11.2023 09:24 - Görüntülenme: 534
  Beğen | 0  kişi beğendi